| «يحيى» طفل يصدم والدته بطلب علب عصير بمبلغ خيالي.. موز باللبن بـ185 ألف جنيه

جلست كعادتها بعد يوم طويل، تمسك بهاتفها حتى تطلب بعض المنتجات المنزلية التي تكون بحاجة إليها خلال الأسبوع؛ لتسهو دقائق وجيزة وتترك هاتفها على السرير بجانب ابنها الذي يقرر طلب عصيره المفضل وإضافته على قائمة الطلبات؛ لتتفاجأ بعد ذلك والدته برقم خيالي عليها دفعه عند استلام طلباتها من خلال إحدى سلاسل السوبر ماركت الشهيرة. 

والدة يحيى: اتصدمت لما لقيت المبلغ 185 ألف جنيه 

رودينا الشامي، والدة الطفل «يحيى»، صاحب الـ3 سنوات، حكت لـ«»، تفاصيل الموقف الذي أصبح حديث «جروبات الماميز»: «كنت يوم السبت عادي قاعدة بطلب طلبات البيت الأسبوعية، وكان قاعد معايا ابني وفي العادة بقعده يشوف بطلب إي وإزاي وأخليه يشاركني اللحظة».

وعقب الانتهاء من طلب احتياجات المنزل، سألت «رودينا» صغيرها عن ما يرغب فيه حتى تطلبه مع احتياجاتها، قائلة: «سألته لو محتاج زبادي وسبته، بعدين مفيش دقايق لقيته بيقول أنه طلب موز باللبن، طبعا افتكرته بيهزر، ورحت أكد الأوردر لقيت قدامي أكتر من 185 ألف جنيه وأنا طالبه حاجات مفروض بألف جنيه». 

شركة ألبان ترسل هدية لـ«يحيى»

شعرت الأم بصدمة لوهلة لتبدأ مراجعة ما طلبته؛ لتجد طلب 987 كرتونة عصير موز باللبن بمبلغ 184519جنيه، ووقتها قامت بإلغاء الطلب على الفور، متابعة: «روحت أسأله إيه يا يحيى طالب كل الموز باللبن ده ليه رد عليا بحبه أوي يا ماما وطبعا وقتها باباه قاله أنت عايز تبقا تاجر جملة ولا إيه». 

وبعدها بفترة، نشرت «رودينا» الموقف على إحدى الجروبات ولم تتوقع ردة الفعل على المنشور الخاص بها، حتى إن الشركة الخاصة بإنتاج الموز باللبن الذي يفضلها صغيرها تواصلت معاها حتى ترسل هدية له، موضحة: «مش عارفة ممكن هدية إي بس أكيد موز باللبن».