مصطفى بكري: “غلاء الأسعار قسم وسط الناس.. اللي بيقبض 5 آلاف


09:00 م


الخميس 17 مارس 2022

كتب – معتز عباس:

أكد الإعلامي مصطفى بكري، على أهمية تكاتف المواطنين مع أجهزة الدولة، لضبط التجار المتلاعبين بالأسعار.

وقال “بكري”، خلال برنامج “حقائق وأسرار”، المذاع على قناة “صدى البلد”، اليوم الخميس، إن المواطنون يعانون من غلاء الأسعار، هذه حقيقة لها أسبابها، متابعًا: “كان الله في عون حكومة الدكتور مصطفى مدبولي، لو واحد بيقبض 5 آلاف جنيه، هيعمل إيه، هيسدد الكهرباء والمواصلات إزاي، اعذروا الناس ومتفوروش دم الناس، وبلاش نستفزهم، وأسعار الحديد والأسمنت ارتفعت بسبب الأزمة العالمية، غلاء الاسعار قسم وسط الناس”.

أكد الإعلامي مصطفى بكري أهمية مواجهة الاستغلال بكل صوره، والأجهزة الرقابية تبذل جهودا كبيرا لمواجهة الفاسدين.

وأضاف، قائلًا: “الشعب المصري خرج في 30 يونيو للدفاع عن الوطن، نحن أبناء الشعب، إحنا ولاد الفقراء والغلابة وأكتر ناس حاسين بمعاناته، لسه طعم المش في فمنا”، متابعًا: “لازم نحس بالناس ونقولهم والله بكره بلدنا هتبقى أفضل، الصدق في الإخلاص والدفاع عن البلد، مواجهة الاستغلال بكل صوره”.

وتابع: “لكن بقول للقاعدين برا، مش هنستغل الأزمة الاقتصادية، بلاش تزايدوا على الشعب المصري، المصريون عندهم وعي، مفيش واحد فيكم انتقد زيارة الرئيس الإسرائيلي لتركيا، أوجدتم المبررات”، مردفًا: “يجب أن يتحرك المجتمع المدني في هذه الفترة، اللي معاه يدي اللي مش معاه، يجب أن يتحرك رجال الأعمال وأصحاب المليارات، لا نملك إلا أن نشكر من يبذلون قصارى جهدهم”.

وأكمل: “هنعدي بإيدك وإيدي، بالغلابة اللي عايزين يعيشوا وأصحاب المال، هتشوفوا بكرا المشروعات اللي هتيجي لمصر، مصر قوية وآمنة، بجيشها الوطني، رقم 12 على العالم.. والله بدون نفاق أو مبالغة، بشوف فيديوهات مفبركة على مواقع التواصل الاجتماعي”، متابعًا: “عايزين إيه من البلد بعد ما خربتوها لمدة سنوات، عايزين نعيد هذا المشهد مرة أخرى، محدش هيعرف يضحك على الشعب، المصريون لديهم واعي”.

واستطرد: “في نفس الوقت يا حكومة خلي بالك معنا ومع الطبقة المتوسطة، ويا أصحاب رؤوس الأموال فكوا الحصالة شوية، وخليكم جنبا إلى جنب مع منظمات المجتمع المدني”.

وأردف: “فيه أزمة غلاء يكوي الظهور، فيه وضع صعب، الأهم هو كيف نتلافي هذا الوضع.. بنقول للرئيس أطلع لقدام ياريس، وصلنا إلى أن المواطن ياخد 20 ألف جنيه زي سيادتك ما قولت، سجي أن نتكاتف ونضع أيدينا في أيادي بعض وبلدنا هتكبر”.